Een pakkende en leerzame ontdekkingstocht door de buurt.

 

Kom spelenderwijs en eigentijds in aanraking met je eigen en de lokale geschiedenisvan je buurt. Wie je bent, waar je woont en wat je meemaakt bepaalt voor een belangrijk deel je identiteit. Daarom is het zo leuk om je eigen buurt ècht te kennen! (klik voor meer info).

 Leer meer over de geschiedenis, de cultuur en/of architectuur van je schoolbuurt en jezelf door te ervaren, te onderzoeken en te verbeelden. 

Gewoon les in de Buitenlucht!

Ga mee op BuurtSafari…speuren, ontdekken, leren (voor jong èn ouder) en genieten

“Vandaag liepen we door onze eigen vertrouwde buurt, maar we hebben zoveel nieuwe dingen gezien, dat het een ontdekkingstocht werd! We hebben groentetuinen ontdekt met frambozen en aubergines, wel drie nieuwe speeltuinen, we zijn op een paard geklommen en Rixt in een boom, mama Alena wist hoe de bloem op de deur heette (Papagaaienbloem), we hebben het huis van president Obama gezien (ja, die woont bij ons om de hoek)!”

Een ouder die als begeleider meeging op BuurtSafari door de Staatsliedenbuurt.

Buurtsafari. Een wandeling maar dan anders.

Ervaren en Onderzoeken

Samen met de leerlingen ga ik op ontdekkingstocht door de buurt rondom school. De verbeelding wordt geprikkeld en we zullen de buurt met andere ogen gaan bezien. Wie woonden er in dat grote huis daar en waar komt de straatnaam van onze school eigenlijk vandaan? Allemaal vragen aan de hand waarvan we de rijke historie van de buurt gaan onderzoeken.

Wist je bijvoorbeeld dat Kick Pruijs, als 12-jarige jongen in Floradorp kwam te wonen en met zijn streken de buurt onveilig maakte? Later werd hij een bekende wielrenner. En Anthony Fokker, die als jongen vooral graag knutselde en niet bepaald uitblonk op school.

Een prachtige Fokker. Gemaakt na de BuurtSafari in Amsterdam-Noord.  Wist jij dat Fokker zijn imperium in Noord is begonnen?

Daarnaast ga ik ook met de leerlingen op zoek naar hun eigen geschiedenis, hun eigen verhaal in de buurt.

Want buurten en steden bestaan voor een groot deel uit onze eigen herinneringen. Wat maakt deze buurt jouw buurt? Is er een plekje heel dierbaar voor je? Woon je al lang in deze buurt of nog maar pas. Zo brengen we samen de buurt tot leven!

 Verbeelden en Verwerken

Alles wat de leerlingen gezien, gehoord ervaren en onderzocht hebben kan, bijvoorbeeld, worden verwerkt in een expositie.

Wat doen de verhalen met ze? Kunnen ze iets van het verleden terugvinden in de straat? Herkennen ze zichzelf in de verhalen of de geschiedenis? Tijdens de wandeling kunnen de leerlingen na elk verhaal zelf aan de slag met het maken van foto’s of, bijvoorbeeld, een vlog. Maar verwerking kan ook plaatsvinden tijdens een les op school waar de leerlingen zelf kunnen bedenken welke hoe ze vorm willen geven aan de buurtsafari (b.v. een gedicht; een maquette; een schilderij of een toneelstuk).

Tijdens de gezamenlijke expositie zullen alle verschillende bijdragen een mooi beeld geven van de schoolbuurt

Meer info? Klik hier en mail 

 

Op Maat

De Buurtsafari kan lang of kort duren. Van twee dagdelen tot een hele week! ook kan het een onderdeel zijn van een project. Ik denk graag met u mee.